Bouwbiologie = een makkie?

Het lijkt zo gemakkelijk dat kinderen het begrijpen. Bouw met zo min mogelijk chemische, fossiele of ongezonde materialen en manieren een huis van je dromen. Zorg ervoor dat alle materialen straks zonder schadelijke gevolgen voor mens of milieu “opgeruimd” of “hergebruikt” kunnen worden.

Dat was de vraag die we afgelopen weekeind een groep kinderen tussen de 8 en 12 jaar stelden. De kinderen konden rode en groene punten winnen. Rood voor nee, liever niet en groen voor goed, gezond, niet schadelijk. De 24 kinderen werden opgedeeld in 6 groepen van vier kinderen. Doel was het om zoveel mogelijk groene punten te verzamelen. De kinderen mochten zelf overleggen welke kleurpunten zij aan de andere teams gaven. Elke groep had de beschikking over 10 rode en 10 groene punten. De jury van 6 ouders mocht de architectuurprijs uitdelen. Vier ouders namen de rol van adviseur op zich: hier konden de kinderen terecht voor vragen over van alles: materiaal, water, groen, technische vragen etc.

Wat toen gebeurde was voor iedereen verbazingwekkend: kinderen kwamen in gesprek, ontwikkelden zelf vragen, gingen op pad. Er werd stevig gebruik gemaakt van de adviseurs en naar een aanvankelijk welles-nietes discussie over zonnepanelen, dieren, beton, hout etc. kon iedereen zien dat een spel over groen bouwen meer voorstelde, dan wat we tegenwoordig in de media horen of lezen. Bijzonder creatief werden de kinderen in het hergebruiken van oude afgedane materialen. Kleur werd steeds belangrijker. Ondanks steeds meer informatie over verven werd gekozen voor een felgroene kleur met signaalfunctie.

Aan het einde van de dag won met overweldigende meerderheid het team “appelparadijs”: een hoog geïsoleerde boomhut (want zonder fundatie) met meerdere verdiepingen in de frisse lucht.  Het was mooi vormgegeven met alles wat ter beschikking stond.

 

Deze dag stond in het teken van het verder ontwikkelen van een leermodule voor kinderen in de groepen 6-8 op basisscholen. Sommigen van de ouders die ook professioneel met natuureducatie bezig zijn gaan dit verder ontwikkelen tot een module waarbij energie, materiaal, milieu en gezondheid centraal staan.

De verwachting is dat dit in september aangeboden kan worden als spel voor thuis, op scholen en verenigingen. T.z.t. zullen we hierover verder berichten.

 

Bijzonder dank aan de organisatoren van deze mooie en geslaagde dag, zeker namens de aanwezige kinderen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: